آریان رضایی یکی از هنرمندان مطرح تئاتر کشور در گفتگوی اختصاص با خبرنگار زریوار خبر در خصوص جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: سال گذشته بدلیل تبلیغات برخی افراد جهت در جشنواره نهم ترغیب و در آن حضور پیدا کردم اما جشنواره نهم در حد و اندازه یک جشنواره بزرگ نبود.
وی در خصوص تئاتر خیابانی مریوان افزود: عنوان جشنواره نیز اصلا درست نیست چرا که جشنواره تئاتر خیابانی در ایران معنی ندارد. تئاتر “خیابانی” در اروپا در دوره ای با اهداف خاص بوجود آمد و فرم اعتراض داشت. وی تصریح کرد: عنوان تئاتر خیابانی درست و مناسب جشنواره تئاتر نیست و مسئولین باید نسبت به تغییر عنوان جشنواره کارشناسی و تخصصی برخورد کنند.
وی با بیان اینکه جشنواره دهم بسیار دلسرد کننده تر و ناامید کننده بود،گفت: عدم استقبال مردم و کاهش هرساله تماشاچیان از جشنواره تنها بخاطر تکراری بودن فرم اجراها است.
وی بیان داشت: ۹۸ درصد نمایش های اجرا شده مریوان، میدانی و مشابه هم هستند و زمانی که مخاطب و تماشاچیان چند نمایش را می بیند از دیدن نمایش های بعدی خسته می شود و طبیعا یکی از دلایل عدم استقبال مردم و عدم حضور تماشاچیان در نمایش ها به این دلایل است.
این هنرمند تئاتر، در خصوص مدیریت جشنواره، اظهار داشت: مسئولین برگزاری دهمین جشنواره تئاتر مریوان نه بدلیل مسائل و کمبودهای مالی بلکه بخاطر ناهماهنگ و عدم مدیریت صحیح شاهد جشنواره بی کیفیتی هستیم. وی تصریح کرد: عدم مدیریت و یک دستی در ستاد اجرایی جشنواره شاهد کیفیت پایین دهمین دوره آن هستیم.
وی به خبرنگار ما، گفت: اگر تاکنون در جشنواره تئاتر مریوان حضور پیدا کرده است بدلیل برگزاری آن در شهر کُردنشین مریوان بوده است اما بخاطر بی کیفیتی جشنواره امسال و سال گذشته و بی برنامه بودن آن دیگر در دوره های بعدی جشنواره علارغم میل باطنی شرکت نخواهم کرد.
رضایی در خصوص کارگاه های آموزشی جشنواره دهم به عنوان یکی از هنرمندان شرکت کننده، گفت: در جشنواره امسال حضور هنرمند آمریکای به عنوان مدرس این کلاس ها چندان مفید و موثر نبوده است. وی با بیان اینکه این استاد آمریکایی در زمینه تئاتر شورای فعالیت می کند، افزود: تدریس این استاد در سبک تخصصی خود نیز بسیار بی کیفیت و ابتدایی است.
این هنرمند سقزی، افزود: جایگاه و تدریس اساتید ایرانی بسیار با ارزش تر و مفید تر از هنرمند دعوت شده آمریکایی در جشنواره است.
وی با بیان اینکه کارگاه آموزشی برای جشنواره تئاتر خیابانی بسیار مفید و لازم است، گفت: متاسفانه آقای پیترسون در کارگاه آموزشی جشنواره مبانی ابتدایی و پیش پا افتاده را تدریس می کند و اصلا در سطح کلاس آموزشی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره تدریس نمی کند. این استاد خارجی تنها به تعاریف کتاب ها بسنده و هیچ مسئله و روش جدید ارائه نمی کند. وی اضافه کرد: هنرمندان باید در این کلاس ها ۷ تکنیک اجرایی هنر تئاتر را بیاموزند. اما متاسفانه این استاد اصلا تکنیک ها را بیان نمی کند و تنها با بیان اصول ابتدایی بسنده می کند.
وی ادامه داد: در داخل کشور افرادی همچون علی ظفر قهرمانی نژاد، علی اکبر علیزاده استاد دانشگاه سینما تئاتر بطور تخصصی در حوزه تئاتر شورای فعالیت می کنند. اما فرصتی برای حضور این اساتید وجود ندارد.
وی یکی دیگر از مشکلات ورک شاپ ها را ترجمه غیر تخصصی مترجمان عنوان کرد و گفت: مسئولین برگزاری می توانستند از افراد متخصص داخل کشور همچون نریمان افشاری و منصور براهنی که از مترجمان خوب کشور هستند در این زمینه بهره ببرند. چرا که متاسفانه مترجمان جشنواره از مباحث تخصصی جشنواره چندان آگاهی خاصی ندارد و یکی از معضلات کارگاه های آموزشی می باشد.
وی افزود: دعوت از مدرسین خارجی و آمریکایی باید بر مبنای اصول باشد نه بدلیل اینکه طرف آمریکای است آن را دعوت کنند. حضور چند نفر خارجی و امریکایی تنها با هدف معتبر جلو دادن جشنواره است.
وی افزود: هیچ کس با حضور هنرمندان کشورهای خارجی مخالف نیست اما نباید تنها به صرف خارجی بودن کیفیت جشنواره را پایین آورد.
وی حضور داگلاس پیرسون و تدریس مباحث تئاتر شورای در کارگاه های آموزشی جشنواره دهم بسیار مبتدی عنوان کرد و تأکید کرد در این حوزه حتی از بیان تاریخچه تئاتر شواری ضعیف عمل می کند و بر عکس فلسفه وجودی تئاتر شورای، وی رابطه تک سویه در کارگاه ها را حاکم کرده است.
گفتنی است آریان رضایی امسال با کاگردانی نمایش قوی تر از تهران در جشنواره دهم شرکت کرده است و به گفته صاحب نظران یکی از اجرای های خوب این جشنواره به حساب می آید.