آریان رضایی گفت: در نمایش “مرجان” با همراهی یک تیم فنی و طراح تصاویر گرافیکی، از پرده‌ سبز و کروماکی برای تصویرسازی و طراحی اجرا استفاده کرده‌ام تا تجربه متفاوتی در حوزه‌ تئاتر دیجیتال رقم خورد و همچنین مخاطب در اجرا از طریق نوشتن کامنت با بازیگر تعامل دارد.

نمایش “مرجان” نوشته و کار آریان رضایی از سی‌ام مهرماه  تا ۲ آبان ساعت ۲۱ در سایت تیوال به صورت آنلاین پخش می‌شود و بازیگر این نمایش الهام پاوه‌نژاد است.

آریان رضایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایشنامه “مرجان” گفت: حدود سال‌های هشتاد، زمانی که نوجوان بودم برای اولین بار هزار و یک شب را خواندم. از آن زمان همواره دغدغه نگارش نمایش‌نامه‌ای براساس هزار و یک شب همراه‌ام بوده و روزهای قرنطینه‌ در پی شیوع ویروس کرونا فرصتی دست داد تا این نمایشنامه را بنویسم.

او در ادامه افزود: ابتدا به سراغ پژوهش‌های مختلفی از کتاب “عشق و شعبده”‌ نغمه ثمینی و “افسون شهرزاد” جلال ستاری تا مقالات خارجی و داستان‌ها و رمان‌هایی که براساس هزار و یک شب نوشته شده بودند، رفتم. سرانجام در میان این همه، پژوهش تاثیرگذار و مهم “هزار افسان کجاست؟” نوشته‌ بهرام بیضایی برای‌ام بسیار الهام‌بخش بود و تصمیم گرفتم مبنای پژوهشی نمایش‌نامه‌ام براساس این کتاب شکل گیرد. پس از آن نگارش نمایشنامه دو ماه و نیم زمان بُرد.

این نویسنده و کارگردان درباره موضوع، مضمون و داستان این نمایش عنوان کرد: مرجان نام شخصیتی خیالی است که به کاخ شهریار آمده تا در قصه‌گویی به شهرزاد کمک کند. قصه‌های شهرزاد تمام شده است و اگر امشب قصه‌ تازه‌ای برای شهریار روایت نکند به قتل می‌رسد. مرجان از طریق دنیای اینترنت و فضای مجازی به سرزمین ما می‌آید تا از مردم بخواهد برای قصه گفتن به او کمک کنند. قصه‌های امروزی و معاصر ما درباره خشونت علیه زنان، قتل و تجاوز، دستمایه داستان‌گویی مرجان برای شهرزاد می‌شود. اما در مسیر رسیدن مرجان به شهرزاد اتفاقاتی می‌‌افتد که سرنوشت آن دو را تغییر می‌دهد.

او که نمایش “مرجان” را به عنوان سومین تجربه اجرای آنلاین تولید و به اجرا رسانده است، در این باره یادآور شد: امسال تمرکز من بر روی اجراهای آنلاین بود و همچنان که شاهد هستید امکان اجرا در سالن‌ها وجود ندارد. از طرفی از مدت‌ها قبل در زمینه تئاتر دیجیتال و اجرا در پلتفرم‌های آنلاین مطالعه‌ام را شروع کرده بودم. قصه و ایده نمایش مرجان هم باید در یک پلتفرم آنلاین اتفاق می‌افتاد. در اجراهایی که امسال تا امروز تجربه کردم نکات بسیاری آموختم که در ادامه مسیر فعالیت‌هایم بدون شک تعیین‌کننده خواهند بود.

رضایی درباره فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: در این اجرا با همراهی یک تیم فنی و طراح تصاویر گرافیکی، از پرده‌ سبز و کروماکی برای تصویرسازی و طراحی اجرا استفاده کرده‌ام تا تجربه متفاوتی در حوزه‌ تئاتر دیجیتال رقم خورد و همچنین مخاطب در اجرا از طریق نوشتن کامنت با بازیگر تعامل دارد. بنابراین در این اجرا نیز مانند اکثر اجراهای‌ام از شیوه‌های تئاتر تعاملی کمک گرفته‌ام.

دیگر عوامل نمایش “مرجان” عبارتند از: مشاور کارگردان: افشین هاشمی، مجری طرح: امیرحسین شفیعی، طراح تصاویر گرافیکی اجرا: سینا افشار، پخش زنده: پیمان حسینی برزی، عکاس: رضا جاویدی، امور فنی پخش: استودیو پرپل، فیلم‌بردار: ناصر حمیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی، دستیار کارگردان: حسین بنیاد، منشی صحنه: ناعمه علمی نژاد و ساخت تیزر: محمدجواد ایزدی.

 

لینک خبردر هنرآنلاین