دومین نشست تئاتر شورایی شنبه ۲۷ شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و از فعالان و گروه‌های شرکت کننده در بخش تئاتر شورایی پنجمین جشنواره ی تئاتر شهر تقدیر شد

در این مراسم آریان رضایی با ارائه توضیحاتی در مورد نحوه ی شکل گیری بخش تئاتر شورایی در جشنواره تئاتر شهر گفت: آغاز کار به تاسیس نخستین کانون تئاتر شورایی با همکاری فرهنگسرای خاوران باز می‌گردد؛ ما پس از تاسیس این کانون فعالیت خود را به علت نوپا بودن تئاترستمدیدگان (شورایی ) در ایران از آموزش شورع کردیم بنابراین فراخوانی در اسفند ماه منتشر شد که پس از آن ۱۷۰ هنرآموز در ۵ فرهنگسراها و ۴ خانه فرهنگ ثبت‌نام کردند؛ فرایند آموزش دو ماه به طول انجامید این رویداد همزمان با افزودن بخشی مستقل و غیر رقابتی با عنوان تئاتر شورایی به فراخوان جشنواره تئاتر شهر اتفاق افتاد. در دل دوره های آموزشی و فعالیت های کانون تئاتر شورایی گروه های تئاتر شورایی تشکیل شدندکه با اجراهای متنوع از موضوعات مختلف اجتماعی در بازبینی جشنواره حضور به هم رساندند که در نهایت و از میان آنها شش گروه به دوره پنجم جشنواره راه یافتندکه امروز در کنار آنها هستیم.

پس از توضیحات آریان رضائی (مدیر بخش تئاتر شورایی) پیام ویدئویی دکتر برنت بلر (مدیر دفتر تئاتر کاربردی دانشگاه کالیفرنیا) پخش شد که خطاب به حاضرین در سالن درباره ی وضعیت تئاتر شورایی در جهان سخن گفت.

در ادامه ی این نشست مراسم بزرگداشت زنده یاد جواد ذوالفقاری نخستین مترجم آثار آگستو بوال در ایران با حضور همسرش برگزار شد و آریان رضایی از دکتر حمیدرضا اردلان (رییس یونیما) برای سخنرانی درباره ی مرحوم جواد ذوالفقاری دعوت کرد. دکتر اردلان طی سخنانی عنوان کرد: همیشه مردان به زنان، زنان به فرزندان‌شان، کودکان به حیوانات خانگی‌شان، دولت‌ها به مردم‌شان ستم می‌کنند. برخی از ابرقدرت‌ها بر دولت‌های دیگر ستم می کنند و این چرخه‌ای پایان ناپذیر است.

او افزود: آگستو بوال می گوید در تدوین این تم‌ها دخالت کنیم. چرا در تئاتر باید یک نفر برای بقیه حرف بزند و ما با یکدیگر گفت و گو نکنیم. تمام مردم بازیگرند. وی به صحبت های برنت بلر اشاره کرد که در پیام ویدوئی عنوان کرده بود ما باید تئاتر شورایی را نقد کنیم مرگ تئاتر شورایی در تمجید و تجلیل و برخورد موزه ای با آن است و گفت : نقد من به این تئاتر آنست که چرا از زبان شروع نمی‌شود و کار خود را از مبارزه با ستمگری آغاز می‌کند؟

در ادامه او از جواد ذوالفقاری تقدیر کرد و بیان کرد: او فرد مظلومی بود که دو جنبه مهم داشت نخست با جامعه عروسکی تعامل داشت و از سوی دیگر به عنوان فردی جست و جو گر پیشرو تئاتر بود. بسیاری از کارها برای نخستین بار از سمت او شکل گرفت. او اولین عضو جهانی منفرد یونیما بود. در آن دوره زمانی این کار اتفاق مهمی به شمار می‌رفت. اگر او نبود این موقعیت فعلی را در یونیما نداشتیم و یا با تاخیر اتفاق می افتاد.

اردلان خاطرنشان کرد: ذوالفقاری نخستین کسی بود که به آثار بوال توجه کرد. اکنون گرایش‌های زیادی در تئاتر ایران است؛ جریانی که در پی شکار تماشاگر است و فروش یکی از افتخارات تئاتر به شمار می‌رود. اهمیت ندارد تماشاگرانی که از سالن بیرون می روند چه می‌کنند و چه تاثیری بر آنها خواهیم گذاشت. کسانی مانند میرهولد، برشت، بوال و… جریان‌هایی را به وجود آوردند. تئاتر ایران ویژگی حال ندارد و مروج گذشته است. این در حالی است که تئاتر آنها تاثیرات اجتماعی شگفتی گذاشته است. بوال در پارلمان برزیل مجموعه‌ای از قوانین را از طریق تئاتر ایجاد کرد.
در بخش دیگری از این نشست پیام ویدئویی سانجوی گانگالی ( مدیر و بنیان گذار جنبش جانا سانسکریتی در هند ) برای مخاطبان پخش شد و
در بخش پایانی این مراسم؛ از فرهاد خسروی فر کارشناس مسئول نمونه در فرهنگسراهای منطقه ۲۲ گانه، سید ابراهیم حسینی طراح لوگوی کانون شورایی، افسانه زمانی مترجم مکاتبات بخش بین الملل، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار خبرگزاری هنرآنلاین به خاطر پوشش خبری تئاتر شورایی، محمد فرهادی پور عکاس تئاتر شورایی، محمد عسگری نماینده سایت تیوال، علی ژیان روابط عمومی کانون تقدیر شدند.

همچنین احسان تفضلی، الهام حدادی، محمدرضا بهشتیان، فهیمه پاک، جواد ایزدی، احمد خسروی، محسن افخمی و فاطمه یاذرلو به عنوان فعالان تئاتر شورایی تقدیر شدند

منبع خبر